Wednesday, July 6, 2011

Resepi Puding Pelangi Senja




Bahan2
25gm serbuk agar-agar
4 cawan air
2 cawan gula

1 tin susu cair ) Masukkan ke dalam mangkuk dan pukul sedikit
4 telur (Gred A) ) sehingga tepung kastard larut
1 sudu besar tepung kastard )

1 sudu besar unsalted butter Anchor ) digaul bersama
1 sudu besar gula )

Cara2
Masukkan serbuk agar2, gula dan air ke dalam periuk, masak hingga mendidih.

Kemudian masukkan susu cair, telur dan tepung kastard yang telah di pukul.

Masukkan campuran unsalted butter and gula, kacau sebati sehingga mendidih.

Padamkan api. Bahagi kepada 3 bahagian;
1 bahagian campurkan 1 sudu besar paste strawberry and 1 sudu kecil pewarna pink
1 bahagian campurkan 1 sudu besar paste orange and 1 sudu kecil pewarna oren
1 bahagian campurkan 1 1/2 sudu besar koko atau (1 sudu kecil perisa vanila dan 1 sudu kecil pewarna kuning)

Tuang adunan berselang seli. Biarkan ia beku.

5 comments:

NooRzza said...

minta izin ambil resepinye ye...macam best je...nak cubala...

SHYIEDA said...

terima kasih kerana minta izin .... tak perlu pun sebenarnya, ambil aje la mane2 yang minat, semua yang di publish untuk dikongsi bersama ..

anak mami said...

minta izin copy ye...mn le tau kan kehlg idea utk menu berbuka leh gak cuba bt puding nie....trm ksh

SHYIEDA said...

terima kasih kerana sudi mencuba ...

Deesha said...

Assalamualaikum....thanks for the receipe...minta izin ya, nak cuba resepi ni dan nak letak kat blog saya juga.